Magdalena Witczak

Odsłony: 13846

Magdalena Witczak sopranMagdalena Witczak 
śpiewaczka (sopran liryko-koloraturowy)

 

Ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Łodzi

w klasie skrzypiec. Następnie  studiowała w klasie śpiewu solowego ad. Bożeny Harasimowicz w gdańskiej Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki, którą ukończyła otrzymując dyplom  z  wyróżnieniem. Jest laureatką wielu konkursów sztuki wokalnej.

W październiku 2004 zdobyła wyróżnienie oraz dwie nagrody specjalne na I Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. A. Didura w Bytomiu. W maju 2006 uzyskała stopień doktora sztuki muzycznej, w dyscyplinie artystycznej  wokalistyka. Prowadzi bogatą działalność artystyczną. W repertuarze posiada zarówno utwory operowe (16 partii), oratoryjno-kantatowe (43 dzieła) oraz szereg pieśni (ponad 100 utworów). Występowała z takimi dyrygentami, jak: J. Maksymiuk, J. Katlewicz, B. Jarmołowicz,  W. Rajski,  M.J. Błaszczyk,

T. Wicherek, K. Buman,  J. Przybylski, T. Bugaj, S. Chrzanowski, M. Florencio Jr., R. Silva,

Z. Rychert, A. Knap, S. Wróblewski, P. Sułkowski, M. Caldi. Swoje umiejętności doskonaliła uczestnicząc w kursach interpretacji muzyki wokalnej w kraju i za granicą pod kierunkiem takich pedagogów jak: Judith Beckmann (Bachakademie Stuttgart), Krystyna Szostek-Radkowa, Gerhard Kahry, Christiane Hampe, Christian Elsner, Ryszard Karczykowski, Fedora Barbieri, Wojciech Drabowicz, Olga Szwajgier. Działalność koncertową rozpoczęła już w czasach studenckich wykonując  „Stabat Mater”J. Haydna  (Filharmonia Częstochowska  1996).

 

Obecnie współpracuje  z  filharmoniami  i  orkiestramiw całej Polsce (m. in. Słupską, Koszalińską, Szczecińską, Zielonogórską, Zabrzańską,  Rzeszowską, Bałtycką, Łódzką, Śląską, Pomorską

w Bydgoszczy, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie, Filharmonią Kameralną w Łomży, Śląską Orkiestrą Kameralną) wykonując rozległy repertuar 

od baroku do współczesności. We wrześniu 1999 roku zadebiutowała rolą Rozyny w „Cyruliku Sewilskim”G. Rossiniego, biorąc udział w premierze rozpoczynającej obchody 50-lecia działalności Państwowej Opery Bałtyckiej. Na deskach tej sceny wielokrotnie wykonała także partie: Zuzanny w „Weselu Figara” W. A. Mozarta, Noriny w „Don Pasquale” G. Donizettiego, Hanny w „Strasznym dworze”, Fasquity w „Carmen” G. Bizeta, hrabianki Stasi w „Księżniczce czardasza” E. Kalmana oraz Luci w „Gwałcie na Lukrecji” B. Brittena . W lipcu 2000 r. wzięła udział w realizacji opery „La serva padrona” G. B. Pergolesiego w Gdańskiej Operze Marionetek.W latach 2000-2004 współpracowała z Operą i Operetką w Szczecinie, gdzie

w kwietniu 2002 wzięła udział w premierze „Balu maskowego” G. Verdiego występując u boku Fiorenzy Cossotto. W roku 2000 nawiązała trwającą do dziś współpracę z Gdańskim Zespołem Muzyki Dawnej „Cappella Gedanensis”. Z ważniejszych koncertów należy tu wymienić: występ na festiwalu „Niemiecko-Polsko-Litewskie Dni Muzyki Barokowej” wraz z zespołem „Musica Antiqua Köln”  Wilno 2000 oraz prawykonanie kantat J. T. Roemhildta  Gdańsk  2000. W 2005 r wzięła udział w nagraniu tych kantat na płytę CD.

 

W roku 2008 nagrała z tym zespołem solowy motet „In furore” A. Vivaldiego. Brała udział

w licznych festiwalach, m.in.: XXXI Międzynarodowy Festiwal „Wratislavia Cantans”, „Nocera Terinese  Incontri  1997”, „Muzyka i Plastyka - Tempus Paschale”w Lublinie, „Muzyka w Miastach i Zamkach Śląska”  Kamienna Góra, „Muzyka w Starym Klasztorze” Łódź  Łagiewniki, „XI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. Ks. St. Ormińskiego” w Rumii,

IV i VIII Festiwal Młodych Organistów i Wokalistów im. ks. J. Popiełuszki” w Bydgoszczy,

XII Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej”, „Musicales d'ÉTÉ” w Rioclar  Francja, „Muzyczne Dni Drozdowo  Łomża”, „III Dni Muzyki Wokalnej” w Zielonej Górze, „VI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kontrasty” we Lwowie, „Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej”, „Kalejdoskop Form Muzycznych”, „IX Międzynarodowy Letni Festiwal  Toruń  Muzyka i Architektura”, „V Festiwal  Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu”, „XIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Wokalnej  Viva il Canto”,”II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze Pelplińskiej” , Kolory Polski 9. Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej, 43. Międzynarodowy Festiwal Organowy

w Koszalinie, XXVII Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku, IX Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Skierniewicach, IX Międzynarodowy Festiwal w Kołobrzegu  Muzyka w Katedrze, XIX Festiwal Muzyka w Sandomierzu, XX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej w Warszawie.Wykonuje utwory współczesnych kompozytorów polskich.

W październiku 2001 r. została zaproszona do światowego prawykonania „Missa Festiva”

K. Rozbickiego, wydane na płycie CD przez firmę Acte Prealable. W roku 2005 wykonała „Angelus” W. Kilara, a także „Papa in Memoriam” na sopran, fortepian i sampler elektroniczny gdańskiego kompozytora G. Grubby. W 2007 wzięła udział w wykonaniu „Mszy Górniczej”

A. Marko wrazz Polską Filharmonią „Sinfonia Baltica” w Słupsku.

 

W 2009 wykonała Kantatę M. Czerniewicza „I noc otoczy Cię jak światło”. Koncertuje w kraju i za granicą. W swoim dorobku posiada nagrania radiowe, płytowe  i telewizyjne. W październiku 2010 Radio Duńskie zarejestrowało i odtworzyło jej recital z muzyką F. Chopina i V. Belliniego. Prowadzi również działalność pedagogiczną prowadząc klasę śpiewu solowego  w PSM I i II st. w Słupsku.„(...) Wielka muzykalność, wrażliwość na słowo, nienaganna intonacja i dykcja pozwalają Magdalenie Witczak wprawiać w zachwyt nawet najbardziej wymagających słuchaczy (...)”.

 

 

Poleć